Kommunikation

kommunikation

Kommunikation

”Vi lär inte bara ut ord – vi lär ut glädjen med att kunna kommunicera”

Många barn med autism har svårt med språket och kommunikationen. En del har inget tal, en del har otydligt tal och vissa har en sen språkutveckling. Men det finns massor du kan göra för att hjälpa ditt barn hitta nyckeln till talet redan idag. Vad är det jag vill åstadkomma med talet? Att lära mitt barn att lyssna, förstå och använda språket som ett verktyg till samspel och kommunikation med andra människor.

 

Hur ska jag tänka och känna för att på bästa sätt nå dit?
Tanke: Att med glädje och närvaro lyssna på alla ljud, ord och meningar ditt barn skapar.
Känsla: En wow känsla i kroppen, förväntansfull och exalterad. 

Vad ska jag göra? Bli medveten om hur du själv använder ditt tal och språk. Var noga med att artikulera och prata klart och tydligt. Förmedla en känsla i ditt tonläge när du talar med eller förklarar något för ditt barn och lita på att ditt barn förstår dig.

Följ barnets motivation för att lära ut kommunikation.

  1.  LYSSNA
  2.  TACKA
  3.  RESPONS, ge en aktiv respons för att demonstrera makten av ett språk.
  4.  SKAPA MOTIVATION
  5.  GÖR EN BEGÄRAN

Det är okej om du inte förstår – ge respons iallafall.
Reagera på vad du tror att det låter som – gissa!
Att demonstrera att språk är effektivt, du talar – jag gör

Lär ut ord som barnet är motiverat att kunna säga – inte ord som du vill att barnet ska säga. Som tex hoppa, högre, upp, ner, springa, tv, film, fightas, kittla, attack mm.

Undvik att använda orden MER, DEN eller IGEN. Erbjud olika alternativ istället. Om ditt barn tex vill ha sin favoritleksak som står på hyllan och du vet att det är en häst. Säg då inte – Är det den du vill ha? och sen peka på den. För då räcker det med ett ja eller ett nej. Ge alternativ istället. Fråga – Är det hästen eller riddaren du vill ha? Då är barnet motiverat att säga ordet på leksaken istället. Efter hand kan man sen bygga vidare på det när barnet ska träna på att säga två ord. Fråga då istället – Är det den blå Batman eller den röda Batman? Lägg till ett beskrivande ord.

Alla försök till ett ljud eller ord är bra. Det finns inget fel svar. Tacka och ge respons på alla försök. För att skapa en motivation till att få ett ord måste du vara intressant och rolig och ha ditt barn med dig. Begär aldrig ett svar eller ett ord när ditt barn är exklusivt i sin egen värld eller i sin ism.

Den här filmen vill jag att mitt barn först ska säga KARUSELL, sen vill jag att han ska säga ÅKA KARUSELL. För att locka fram det leker vi en lek som han tycker är motiverande och rolig. Jag drar honom på en filt på golvet. Först leker vi och har roligt så att jag har hans fulla uppmärksamhet. Jag säger klart och tydligt KARUSELL och sen drar jag filten. Efter ett tag stannar jag upp, står stilla och väntar, sen säger jag – säg karusell. Så fort jag får ett försök till att uttrycka ordet tackar jag och startar ”karusellen” igen. Och så gör vi så om och om igen. När han klarat säga ordet några gånger lägger jag till ett ord till -ÅKA KARUSELL. Så här kan man göra i alla lekar och variera i oändlighet.

En annan sak vi har gjort mycket är att jag gått och sjungit på en och samma barnlåt om och om igen, dag efter dag, vecka efter vecka. En låt som givetvis ditt barn gillar och som du sjunger med känsla och inlevelse. Sen provar jag helt plötsligt en dag att pausa mitt i låten och väntar. Kommer det inget ljud eller ord från ditt barn så sjunger jag vidare efter en stund. Och så håller jag på så tills jag får ett ljud eller ord. Tänk på att stoppa vid samma ord hela tiden i början.

Efterhand kan du sen utveckla det och stanna vid andra ord eller nya sånger.
Vi gör likadant med sagor vi läser. Läser samma saga om och om igen och sen stoppar och väntar.
Jag kan tveklöst säga att det var så vårt barn lärde sig sina första ord och vi använder fortfarande den metoden trots att hans språk är mycket mer utvecklat idag.

Glöm inte att berömma när du får ett ljud, eller försök till ljud eller ord. Gör segerdansen, high five, viska ”wow, vad snyggt du sa det” eller vad som faller dig in i stunden att göra. Bara du gör det.

En annan sak vi gör som funkar utmärkt på autistiska barn men som man egentligen inte ska göra enligt Habilliteringens läroplan är att vi använder TAKK (tecken som stöd) omvänt.
När man använder TAKK ska man alltid säga ordet samtidigt som man tecknar det. Det gjorde vi de första åren. När vi kände att han kunde många tecken men fortfarande inte säga orden så testade vi att säga en mening men endast teckna det mest motiverade ordet i meningen. Då var det precis som om han hittade ordet i sitt huvud och kunde få ut det.

Samma sak när han vill säga något men inte klarar av att få ut det så vet man ofta som förälder vad ens barn vill säga. Då gör jag tecknet för det jag tror att han vill säga och då kommer oftast ordet. Helt fantastiskt! Så jobbar vi fortfarande hela tiden. Är det ett ord jag vill att han ska kunna säga, lär jag honom tecknet. Sen när jag vet att han kan tecknet så slutar jag säga det och tecknar det bara. Funkar varje gång. Prova! Jag börjar givetvis säga ordet sen igen när han lärt sig säga det.