Inlägg

MOTIVATION

Vi pratar hela tiden om att motivera barnen. Att hitta deras motivation och använda oss av den. Att följa den. Det är självklart. Vi vet att det funkar och att det är effektivt.
Men det finns en liten pusselbit till som behövs för att nå maximal effekt.

Det räcker inte att vi motiverar bara barnet.

Alla dessa underbara, fantastiska människor som jobbar med våra barn. Som sliter och kämpar för att hjälpa våra barn att utvecklas och må bra.
Om vi även kan hitta ett sätt att motivera dom så kommer effekten av deras arbete bli så enormt mycket större.

Så många gånger vi fått höra hur lärare, pedagoger och fröknar saknar respons från föräldrarna på det dom gör som är bra. Inte bara respons när något kanske är mindre bra.
Att se dom, bekräfta vad dom gör och förklara för dom varför och vad man tycker det dom gör är bra.

Men det finns fler sätt än att ge bekräftelse som motivation.

Hur menar jag då?

Jo, om jag tex vill att personalen på förskolan ska lära sig teckna med mitt barn men tycker inte att dom anstränger sig så himla mycket för att göra det. Då hjälper det inte jättemycket att visa mitt missnöje med detta. Det gör inte att jag kommer närmare målet.
Men om jag istället ger personalgruppen lite tecken som är till för mitt barn och lite tecken som dom kan använda till varandra i personalen för att ge lite krydda på tillvaron, som en motivation.
Ord bara för att det är kul att teckna som tex: pinsamt, ska du hem och dricka vin, vad ska du göra i helgen, snygg klänning, ny, fantastiskt, träna, öl, äckligt osv.

Det som händer då är att personalen börjar teckna med varandra och upptäcker att det är ganska roligt. Dom börjar också träna upp fingrarnas muskelminne som gör att det blir lättare att teckna allt eftersom.
Så fort vi själva tycker det är roligt så blir vi så himla mycket mer effektiva.

”Vad ska till för att motivera just ditt barns lärare/pedagog/fröken”

 

15171186_1311619738889306_6082333662812486724_n