Inlägg

Kommunikation del 3

Kommunikation del 3

”Locka ut språket genom att skapa spänning och dynamik”

1. Allt du behöver är en riktigt bra ficklampa och några favorit leksaker.
Placera ut dom i barnets rum på lite udda ställen men så att man kan se dom från sängen.

2. Berätta för ditt barn att du behöver hjälp. Det har hänt något väldigt mystiskt!!! Du har fått ett meddelande att ett av ditt barns leksaker är borta. Någon har kidnappat den. Ni måste hitta den tillsammans…Oooooo???

3. Släck ner i rummet där du placerat ut leksakerna så att det blir alldeles bäckmörkt. Lägg barnet ner i sängen och sätt dig upp mittemot barnet så att han/hon lätt kan se ditt ansikte och få ögonkontakt med så liten ansträngning som möjligt.

4. Sen ”BAM” tänder du ficklampan lite mystiskt under din haka och lyser upp ditt ansikte.
Det blir väldigt motiverande och lockande att titta på dig i detta läget.
Du skapar maximal förutsättning till ögonkontakt.

5. Börja berätta din historia som du förberett baserat på ditt barns intressen, motivation och utvecklingsnivå.
Du kan tex berätta att du inte vet vilken leksak som är borta och att ni måste leta efter ledtrådar i rummet för att få reda på vem det är. Börja sakta lysa runt med ficklampan i rummet.
Lys givetvis inte på hans övriga leksaker som han har i rummet. Plocka ner dom innan eller undvik att lysa på dom ställena.
Beroende på barnets förmåga att hålla fokus och intresset uppe kan du variera denna leken i oändlighet.
Om du tex letar efter batman kan du lägga ut ledtrådar där ni hittar en övergiven batman mantel, batmans bil upp och ner, Robin fast tejpad i blomkrukan osv. Är barnet intresserat av bokstäver kan du placera ut bokstäver som ledtrådar som ni hittar i rätt ordning B-A-T-M-A-N, kanske till och med kasta om dom i ordningen om ert barn är på den nivån.

6. Passera sakta förbi ledtråden med ficklampan utan att säga något för att se om du får någon spontan reaktion.
Uppmuntra all form att kommunikation/reaktion.

Missar han/hon ledtråden eller du får ingen reaktion lys på den igen.
Denna gången gör du en reaktion men du säger inte vad det är du ser.
Tex:-Å!! JAG SER NÅT!! ( lägg till inlevelse och dynamik;)
Här kan du också spela dum och säga fel för att se om du blir rättad. Eventuellt lägga in en fråga som: -Kan du se vad det är?

Om du inte får nån reaktion denna gången heller förflytta ficklampan tillbaka till ditt ansikte och säg ordet du söker.
Detta gör du för att barnet tydligt ska kunna se hur du formar ordet med din mun när du säger ordet.

7. Gå sen vidare till nästa ledtråd/leksak.
Är det för avancerad lek för ditt barn börja med att bara hitta hans/hennes favoritleksaker som du placerat ut i rummet och lys på dom.

I den här leken öppnar du upp för så otroligt mycket möjligheter.

Du jobbar med:

Ögonkontakten

Språket

Att förlänga barnets förmåga att stanna kvar i en lek

Den sociala interaktiva koncentrationsförmågan

Och så utökar du kunskapen och ordförrådet som en liten bonus ovanpå allt detta.

Hoppas du känner dig inspirerad att skapa den bästa, roligaste mest spännande leken för just dig och ditt barn.