Inlägg

Kommunikation del 2

I många fall så vet du vad ditt barn vill säga men att få ditt barn att hitta vägen att frakta ordet från hjärnan och ut genom munnen kan vara ett stort problem.

Så hur kan vi göra för att hjälpa barnet hitta vägen och göra det lättare?

Ett sätt är att använda omvänt teckenspråk.
Jag ska förklara vad jag menar med det.
Många föräldrar undrar om det inte hämmar det talande språkets utveckling när man använder teckenspråk. Då får barnet ett annat verktyg till kommunikation som ersätter talet. Men det är faktiskt raka motsatsen som händer. Forskningen visar att användning av teckenspråk gynnar talet och hjälper barnets språkutveckling.
Det öppnar också upp speciellt för autistiska barn i många fall då det skapas den länk som krävs för att frakta orden från hjärnan och ut genom munnen.

Många barn använder idag bilder som stöd i kommunikationen vilket är ett jättebra hjälpmedel.
Det finns även många fördelar med att ge ditt barn möjligheten till kommunikation genom att använda tecken som du inte har med bilderna på samma sätt.
Tecknen har du alltid med dig och kan använda direkt utan att ditt barn måste vänta på dig.
Hur många gånger har man inte stått och bläddrat i bildkommunikationspärmen och letat efter rätt bild och när man väl hittat den så har ditt barns motivation och närvaro passerat eller så hittar man inte bilden överhuvudtaget och inviten till kommunikation från ditt barn leder inte vidare.
Tecknen har du fri tillgång till och kan plocka fram snabbt när det behövs när du väl lärt dig dom.

En annan sak som är fantastisk med tecken är att ditt barn lockas att titta på dig mer när du tecknar än när du pekat på en bild. Du kan till och med göra tecknen lite högre upp närmare ditt ansikte så att blicken flyttas närmare ditt ansikte och dina ögon. Du kanske rent av får en spontan ögonkontakt som du kan berömma och tacka för. Två flugor i en smäll, hur underbart är inte det.

Det är också något som triggar igång begäret att säga ordet när det tecknas. Speciellt när någon annan tecknar det och inte uttalat just det ordet som tecknas. Så kallat omvänt teckenspråk.

Det går till såhär:

Lär dig TAKK tecken som är motiverande för ditt barn. Sätt dig ner och studera barn och vilka ord dom ofta väljer att kommunicera med. Det är oftast inte samma ord som vi vuxna helst vill att dom ska lära sig först. Så välj inte ord som du vill att ditt barn ska använda till dig eller ord som du vill förmedla till ditt barn i första hand. Det kommer sen när intresset och motiveringen för det sociala samspelet och kommunikationen väl har infunnit sig. Motivationen måste till först så välj ord som funkar för just ditt barn. Det kan ofta vara ord som igen, hjälp, mer, fortare, sluta, film, godis, chips, batman, snurra osv.

Börja implementera dom i vardagen så mycket du bara kan och säg dom högt samtidigt som du tecknar dom.
Beroende på hur gammalt barnet är när du börjar använda tecken och vilka förutsättningar barnet har kommer det variera hur lång tid det tar innan barnet börjar använda tecken tillbaka till dig. Oftast lär dom sig förstå tecken långt innan dom själva börjar teckna.
Jag startade när min son var runt 1 år och det tog nästan 1,5 år innan jag fick första svarstecknet. Idag kan han flera hundra tecken. När han väl började förstå hur effektivt och användbart det var att teckna gick det fort för honom att lära sig.

Shit, om jag tecknar KORV NU så kommer mamma med korv till mig, häftigt!

Det tog ganska lång tid i början då han även har fysiska handikapp som gör det svårare för honom men det är viktigt att inte ge upp även om det tar tid. Det kommer. För många barn kan det gå betydligt snabbare.

När du märker att ditt barn förstår och kan tecknet så slutar du säga det ordet du vill teckna i meningen högt. Det ordet tecknar du bara. Du vet att ditt barn vet vad ordet betyder och du lämnar en ingång för barnet att fylla i. Du skapar också ett visuellt hjälpmedel att frakta ordet från hjärnan ut genom munnen. Att hitta vägen ut för språket. Du vet att ditt barn har ordet i sitt huvud och att barnet vet hur det låter.

Som när ditt barn vill ha en leksak uppe på en hylla som den inte når. Fråga då ”Vilken gubbe vill du ha?” och så väntar du. Du vet förmodligen att det är tex batman han vill ha. Efter du ställt frågan och väntat lite så tecknar du ordet BATMAN utan att säga det högt. Här ger du ditt barn ett utmärkt läge att lyckas.

Ditt barn kanske står och drar i handtaget på frysen och du vet att hon vill ha glass. Då gör du samma sak där. Ställ frågan ”Vänta ska jag hjälpa dig, vad är det du vill ha? Är det GLASS eller MACKA?” Du tecknar orden glass och macka utan att säga dom och ger två alternativ där det är uppenbart vad ditt barn vill ha. Fråga inte vill du ha glass eller chips tex. det kan förvirra barnet om vad det egentligen ville ha och ändra sig vilket kan göra det svårare att fokusera på ordet som du vill att barnet ska kunna uttrycka med ord.
Ni kan även använda er av det när ni läser bok, är i affären, på zoo, egentligen i allt ni gör till vardags. Det är bara låta fantasin flöda och testa sig fram.

Tänk på att inte börja göra detta för tidigt innan barnet kan tecken och var noga med att gå ner till barnets nivå när du gör det. Stå inte upp och titta ner på ditt barn när du tecknar och pratar. Positionera dig i samma nivå som barnet ALLTID.
Jag vill passa på att säga att det inte på något sätt ska ersätta bilder. Det är ett komplement till bilder. Ju fler vägar ditt barn har att kommunicera ju större chans har han/hon att lyckas.

Vad mer är möjligt. Hur kan det bli bättre än såhär